ولفگانگ آمادئوس موتسارت
ولفگانگ آمادئوس موتسارت (۱۷۹۱-۱۷۵۶) یکی از شگفت ترین کودکان اعجوبه تاریخ سالتسبورگ ۱ اتریش زاده شد شش ساله بود که میتوانست کلاوسن و
ویولون بنوازد، فوگ بداهه سازی ،کند منوئه بنویسد و با یک نگاه هر اثری را به خوبی نت خوانی کند. هشت سال داشت که سنفونی نوشت؛ در یازده سالگی
یک اوراتوریو آفرید؛ و دوازده ساله بود که نخستین اپرایش را ساخت موتسارت تا پیش از نوجوانی آثاری چندان فراوان آفریده بود که برای اعتبار بخشیدن به
آهنگسازی با سه برابر سن او نیز کفایت میکرد. پدرش لئوپولد موتسارت موسیقیدانی درباری بود که اشتیاقی آگاهانه برای به نمایش گذاشتن استعداد او داشت و
به این منظور راهی سفرهایی دور و دراز میشد
موتسارت در آفرینش اپرا نیز استاد بود؛ توانایی او در همخوان کردن موسیقی با بازی صحنه در میان آهنگسازان کمتر رقیبی میشناسد آثار دراماتیک موتسارت
نمایانگر حس نمايشي ژرف ،او قریحه ای لایزال در ملودی نویسی و نبوغش در شخصیت پردازی از راه موسیقی است بیشتر اپراهای او کمدی هایی هستند که
بر اساس لیبرتوهایی به زبان آلمانی یا ،ایتالیایی زبان جهانی موسیقی در دوران ،موتسارت ساخته شده اند
آثار بسیار متنوع موتسارت او را در شمار پُرکارترین آهنگسازان قرار میدهد؛ او در تمام فرم های موسیقی زمان خود شاهکارهایی آفریده است سنفونیهایش هم
اندازه کوارتت های زهی او ،ژرفند و کنسرتوهای پیانوی او همان قدر دراماتیک و تغزلی هستند که اپراهایش موسیقی او سراسر کیفیتی آوازگونه دارد حتا
ملودیهای سازی او چنانند که گویی از آواز سر برآورده اند آثار او انتقال دهنده حسی از آسودگی ،ملاحت خودجوشی و نیز توازن، خویشتنداری و تناسبی متعالی
هستند با این همه گاه در موسیقی او هارمونی هایی رمزآلود، حالتی تیره و متضاد با بیان تغزلی پدید میآورند موتسارت در آثار خود قدرت و وقار را به گونه ای
بی همتا در هم آمیخته است آثارش حتا اگر پرشور و پرطنین نیز باشند، همواره پراحساس و زیبا هستند موتسارت بر این باور بود که موسیقی هرگز نباید گوش
خراش که باید خوشایند شنونده ،باشد یا به بیان دیگر همواره باید موسیقی بماند آثار موتسارت نه فقط حالتی سلیس و خودجوش دارند که به سهولت و سرعتی
معجز آسا نیز خلق شده.اند برای مثال او سه سنفونی آخرش را فقط در مدت شش هفته ساخته است او می توانست در ذهن اثری طولانی را به طور کامل
بیافریند حتا می توانست هنگام نگارش موسیقی به گفتگو نیز بپردازد.
بیش از ۶۰۰ اثر برجامانده از موتسارت در سده نوزدهم توسط لودویگ فون کوشل جمع آوری و فهرست بندی شدند
آثار بسیار متنوع موتسارت او را در شمار پُرکارترین آهنگسازان قرار میدهد؛ او در تمام فرم های موسیقی زمان خود شاهکارهایی آفریده است سنفونیهایش هم اندازه کوارتت های زهی او ،ژرفند و کنسرتوهای پیانوی او همان قدر دراماتیک و تغزلی هستند که اپراهایش موسیقی او سراسر کیفیتی آوازگونه دارد حتا ملودیهای سازی او چنانند که گویی از آواز سر برآورده اند آثار او انتقال دهنده حسی از آسودگی ،ملاحت خودجوشی و نیز توازن، خویشتنداری و تناسبی متعالی هستند با این همه گاه در موسیقی او هارمونی هایی رمزآلود، حالتی تیره و متضاد با بیان تغزلی پدید میآورند موتسارت در آثار خود قدرت و وقار را به گونه ای بی همتا در هم آمیخته است آثارش حتا اگر پرشور و پرطنین نیز باشند، همواره پراحساس و زیبا هستند موتسارت بر این باور بود که موسیقی هرگز نباید گوش خراش که باید خوشایند شنونده ،باشد یا به بیان دیگر همواره باید موسیقی بماند آثار موتسارت نه فقط حالتی سلیس و خودجوش دارند که به سهولت و سرعتی معجز آسا نیز خلق شده.اند برای مثال او سه سنفونی آخرش را فقط در مدت شش هفته ساخته است او می توانست در ذهن اثری طولانی را به طور کامل بیافریند حتا می توانست هنگام نگارش موسیقی به گفتگو نیز بپردازد.
بیش از ۶۰۰ اثر برجامانده از موتسارت در سده نوزدهم توسط لودویگ فون کوشل جمع آوری و فهرست بندی شدند
|