وب سایت رسمی آمورشگاه موسیقی رادمهر
موزیک آکادمیسالناطاق 1

مقاله

.:: جوزپه وردی

جوزپه وردی(1813_1901) محبوبترین اپرا نویس در دهکده ای کوچک در ایتالیا زاده شد

موسیقی وردی

وردی نوشته است: در مقوله نمایش طولانی بودن مترادف کسالتبار بودن است و سبک کسل کننده از هر سبک دیگری بدتر وردی آثارش را نه فقط برای

نخبگان موسیقی که برای عامه مردم که سرگرمی اصلی آنها اپرا بود، می آفرید. او خواستار مضامینی «بکر، جالب .. و برشور بود؛ «شور بیش از هر چیز

دیگر آریا نیازمند بیشترین تنوع حالت؛ طنز و کنایه، تحقیر و خشم است که همگی در قالب طرحی کوتاه و سرراست گنجانده شوند.»

 کم و بیش تمام آثار متعالی وردی آثاری جدی هستند و پایانی ناشاد دارند. اپراهایش ضرباهنگی تند و شخصیتهایی دارند که به سرعت دچار نهایت ،نفرت

،عشق حسادت و ترس میشوند. موسیقی پرتوان او فراخوان قهرمانان و پلیدکاران است و موقعیت های دراماتیک را نمودی

.زنده و برجسته میبخشد

ملودی آوازی بیانگر جوهره اپراهای وردی است موسیقی ارکستر هرچه گسترده و تأثیرگذار نیز باشد کانون موسیقی در آواز جای گرفته است. در اپراهایش

دوئتها، تریوها و کوارتت های فراوانی وجود دارند که در آنها به هر شخصیت ملودیی اختصاص داده شده که به شایستگی تمام برازنده احساسات او است 

 واپسین آثار او از پیوستگی موسیقایی بیشتری برخوردارند. او میان قسمتهای مختلف ایرا مکت های کمتری را به کار گرفت و تمایز میان آریا و رسیتاتیف را

کاهش داد. ارکستراسیون آثار پایانی او خلاقانه تر و از همراهیهای غنی تری برخوردار است. سه اپرای آخر وردی شاید برجسته ترین اپراهای او باشند آیدا با

صحنه پردازی های خیره کننده، باله ها و همسراییهایش یک اپرای) شکوهمند تمام عیار است

وردی نوشته است: در مقوله نمایش طولانی بودن مترادف کسالتبار بودن است و سبک کسل کننده از هر سبک دیگری بدتر وردی آثارش را نه فقط برای نخبگان موسیقی که برای عامه مردم که سرگرمی اصلی آنها اپرا بود، می آفرید. او خواستار مضامینی «بکر، جالب .. و برشور بود؛ «شور بیش از هر چیز دیگر آریا نیازمند بیشترین تنوع حالت؛ طنز و کنایه، تحقیر و خشم است که همگی در قالب طرحی کوتاه و سرراست گنجانده شوند.» کم و بیش تمام آثار متعالی وردی آثاری جدی هستند و پایانی ناشاد دارند. اپراهایش ضرباهنگی تند و شخصیتهایی دارند که به سرعت دچار نهایت ،نفرت ،عشق حسادت و ترس میشوند. موسیقی پرتوان او فراخوان قهرمانان و پلیدکاران است و موقعیت های دراماتیک را نمودی
زنده و برجسته میبخشد.

آرشیــو آرشیــو

جدیدترین اخبار

۱۴۰۳/۰۴/۰۹
9 تیر زادروز استاد همایون خرم
۱۴۰۳/۰۴/۰۲
1 تیر روز جهانی موسیقی و آهنگسازی مبارک
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
موسیقی جز (Jazz)

اطلاعات تماس

تصویرradmehrmusic90
تصویر
تهران،ستارخان .بین بازارچه سنتی وچهارراه خسرو پلاک 559 واحد 3
تصویر


  021_44272767   

مقاله ها

۱۴۰۳/۱۱/۰۷
جوزپه وردی
۱۴۰۳/۱۰/۲۹
یوهانس برامس
۱۴۰۳/۱۰/۱۶
آنتونین دورژاک

پیوند ها

کانال آموزشگاه موسیقی رادمهر در سایت آپارات
موسیقی امپرسونیست(کلود دبوسی)
آنتونین دورژاک
امروز چهارشنبه , 17 بهمن 1403

سخن روز

تصنیف در لغت (فرهنگ نامه عمید) به معنای قطعه شعری (آهنگی) است که طرب انگیز باشد. تصنیف با ترانه و آواز تفاوت دارد و یکی از معمول ترین و رایج ترین قطعات ساخته شده در موسیقی سنتی ایرانیان است. در فرهنگ موسیقی ما مردم از موسیقی که با کلام همراه شده باشد استقبال خوبی می‌کنند. موسیقی ایرانی از نظر محتوا، نوع خواندن و نواختن بسیار متنوع است. از انواع آن می‌توان به تصنیف، ترانه، قطعات ضربی مثل چهارمضراب‌ها، رنگ، پیش درآمد و… اشاره کرد که ما در این مقاله تصنیف را بررسی می‌کنیم. تصنیف قطعه‌ای است موزون که همراه با آهنگ خوانده می‌شود یا به عبارت دیگر سخنانی شعر گونه که از قسمت‌های مساوی یا نامساوی تشکیل شده است. اشعار آن هم می‌تواند دارای قافیه و وزن باشد و هم گا‌ها فاقد قافیه و وزن. تصنیف را می‌توان کلامی ریتمیک دانست که با موسیقی همراه شود. تفاوت تصنیف با ترانه ترانه سروده‌ای است کوتاه و برآمده از توده مردم، اما تصنیف برای مناسبت‌های مختلف ساخته می‌شود و بعد رواج پیدا می‌کند. ترانه‌ها را می‌توان نوع سبک‌تر و شاد‌تر تصانیف دانست. موسیقی ترانه گاها فاقد موازین علمی است در صورتی که تصانیف دارای وزن، قافیه و وزن عروضی هستند. ترانه‌ها بر خلاف تصانیف می‌توانند بنا بر نظر خواننده کوتاه و بلند شوند و وزن معینی ندارند. ترانه ساختمانی ساده دارد و فاقد آرایه‌های ادبی پیچیده است در حالی که تصنیف مملو از آرایه‌ها و … است. ترانه ریتمیک و مولودیک است و اغلب شامل یک قطعه ضربی است و در عین حال سنگینی خاص تصانیف را ندارد. در حالی که تصانیف سنگین و گا‌ها غیر ریتمیک و اغلب اوقات غیر ملودیک هستند. از انواع ترانه می‌توان ترانه‌های عاشقانه، ترانه‌های وصفی، ترانه‌های بزمی، ترانه‌های حماسی یا رزمی، ترانه‌های مربوط به حرفه‌ای خاص یا ترانه‌های لالایی را نام برد. مهمترین تفاوت تصنیف و تانه این است که در تصنیف ابتدا ملودی ساخته شده و شعر بر روی آن سوار می شود اما در ترانه ،شعر وجود دارد و بر مبنای آن آهنگی با ملودی متناسب تنظیم می گردد.

گالری

تصویر روز

ساز ایرانی
سایت را خانه خود کنید
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 406,951
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی موزیک آکادمی
Music Academy Version 3.0. Copyright © 2013 - 2025. All Rights Reserved to Radmehr Music Academy
Designed & Developed & Powered By Sayeh Team